Overzicht Regelingen vanuit de WMO en instanties betreffende  wet en regelgevingen

 

 

                  WMO helpdesk of Sociale Wijkteams

 

Vanuit de WMO helpdesk kan je terecht voor allerlei vragen en informatie omtrent de wet en regelgeving voor alle gebieden van de gezondheidszorg en de gehandicaptenzorg. Hoe de voorzieningen vanuit de gemeente (WMO betekent Wet Maatschappelijke ondersteuning) geregeld zijn verschilt per gemeente. In sommige gemeente kan je een beroep doen op de WMO helpdesk en vanuit sommige gemeente zijn er Sociale Wijkteams waar je de verschillende aanvragen kan indienen. Vanuit de WMO wordt alles vanuit de gemeente geregeld. Zoals bijvoorbeeld het verstrekken van allerlei voorzieningen, hulpmiddelen en aanpassingen voor bijvoorbeeld de woning en de auto. Zoals bijvoorbeeld: het aanvragen van een traplift, aanpassingen in en rondom het huis, vervoers- voorzieningen, rolstoel, scootmobiel PGB, Thuiszorg etc.

 

De WMO helpdesk verstrekt informatie voor de aanvraag van de verschillende voorzieningen en hulpmiddelen en regelingen, maar ook als een voorziening of hulpmiddel bijvoorbeeld is afgewezen, en/of  je dan vragen hebt wat je dan het beste zou kunnen doen, en naar welke instantie zij je dan het beste kunnen door verwijzen, kun je bij de WMO helpdesk terecht.  Je kunt ook altijd telefonisch of schriftelijk een afspraak bij de WMO (betekent Wet Maatschappelijke Ondersteuning)  helpdesk maken voor het bekijken van de mogelijkheden van zorg. Naast het verstrekken van informatie kan je ook bij de WMO helpdesk of sociaal wijkteam een aanvraag voor voor voorzieningen, hulpmiddelen en regelingen indienen.

Er word dan in eerste instantie gekeken naar de mogelijkheden van zorg, zoals kan de aanvrager nog gedeeltelijk zelfstandig wonen en welke mogelijke vormen van hulp er kunnen dan worden aangeboden. Als je niet voldoende redzaam bent en/of je lichamelijk te beperkt bent en het directe sociale netwerk te klein is om je in bijvoorbeeld de hulp of zorg te ondersteunen,  zal de gemeente de aanvrager ondersteunen met zijn of haar hulpvraag. Het kan op de volgende manieren gebeuren via bijvoorbeeld:

 

                       Maatwerkvoorzieningen

zoals bijvoorbeeld: maaltijdverzorging, vervoersvoorziening, individuele begeleiding, dagbesteding, of een beschermde woonplek

 

                      Algemene voorzieningen

 

zoals bijvoorbeeld: een boodschappendienst of ontmoetingsplekken

 

              Aanvraag voor zorg thuiswonende

 

Vanuit de gemeente en de nieuwe participatie wet probeert de gemeente dat mensen zo lang mogelijk zelfstandig  thuis blijven wonen, zondig met hulp of ondersteuning van de wijkverpleging of de Thuiszorg. Via de zorgverzekering kan je de wijkverpleging voor medische zorg en/of ondersteuning aanvragen. Deze regeling valt onder de ZVW de zorgverzekeringswet. Waarbij de verzorging en verpleging in de thuissituatie is opgenomen.

 

Welke hulpmiddelen of voorzieningen kan je bij het WMO loket of Sociaal Wijkteam aanvragen?

 

Je kunt bij het WMO loket of Sociaal Wijkteam terecht voor het aanvragen van allerlei verschillende voorzieningen en hulpmiddelen. Zoals bijvoorbeeld: het aanvragen van een traplift, aanpassingen in en rondom het huis, trippelstoel,tillift etc. Maar ook de aanvragen op het gebied van vervoer zoals bijvoorbeeld een scootmobiel, een rolstoel voor langdurig gebruik, een aangepaste vervoersvoorziening (zie link kopje aangepast vervoer) driewieler etc. Naast het aanvragen van voorzieningen kan je ook zoals op deze pagina is omschreven ook zorg voor de thuissituatie of een aanvraag voor langdurige of intensieve zorg indienen.

Voor het krijgen van tijdelijke hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld het moeilijk mobiel kunnen verplaatsen na een operatie kan je geen aanvraag indienen. Het betreft alleen hulpmiddelen voor langdurig intensief gebruik. Er wordt per hulpmiddel ook altijd maandelijks een eigen bijdrage vanuit de gemeente gevraagd. Deze is afhankelijk van het inkomen. Voor tijdelijk lenen of het zelf aanschaffen van hulpmiddelen kan je altijd bij de Thuiszorgwinkels bij jou in de buurt terecht.

Zie bijvoorbeeld:  Thuiszorgwinkel

 

Aanvraag voor opname in een zorginstelling

 

Voor zeer intensieve begeleiding en verpleging en begeleiding voor dag en nacht komt deze regeling vanuit de WLZ voorheen heette dat de ABWZ. Wat inhoudt dat het persoon dag en nacht intensieve verpleging of begeleiding nodig heeft. De aanvraag voor een indicatie voor langdurige intensieve zorg kan je bij het CIZ (Centraal Indicatie Orgaan) aanvragen. (zie link aanvragen CIZ) Die beoordelen of je er recht op hebt. Eerst vind er altijd een intake gesprek plaats waarbij de situatie wordt bekeken en er word dan ook bekeken of men echt niet meer thuis kan blijven wonen en hoe naast de aangepaste zorg het sociale netwerk van de aanvrager is of de zorg mogelijk gedeeltelijk door mantelzorgers opgevangen kan worden.

Als deze factoren niet aanwezig zijn en de aanvrager te ernstig lichamelijk beperkt is, dan wordt de aanvraag onderzocht d.m.v het opvragen van medische gegevens, en het mogelijk navragen bij medisch specialisten. Er wordt dan een zorgprofiel opgesteld waarin de mate van zorg wordt bepaald.

Wordt de aanvraag toegekend dan krijgt de aanvrager een indicatie voor langdurige intensieve zorg. Er wordt dan met een medewerker bekeken welke instantie men het beste kan worden opgenomen en hoelang de wachtlijsten zijn. Wordt de aanvraag afgewezen dan kan je tegen het besluit zowel schriftelijk als mondeling bij het CIZ in beroep gaan.

 

                   Relevante websites over de WMO

 

WMO

WMO Helpdesk

Per Saldo

Uitleg over de WMO

WMO in het algemeen

Leesbaarheid instellen
Leesbaarheid instellen